Conversaties modelleren met Natural conversation framework

In m’n happy zone vandaag: aan het studeren op conversational design! Wat een feest der herkenning: linguistics of storytelling, retorica, deixis, conversational analysis…zaken die ik tijdens mijn studie ‘vroegah’ met veel plezier bestudeerd heb.

Net als geschreven taal heeft conversatie een arsenaal aan onderliggende structuren, patronen en logica. Alleen: hoe ontdek en gebruik je die bij het ontwerpen van een conversational interface? (Mijn tip: huur een taalkundige in ­čśŐ)

IBM’s Natural Conversation Framework (Alma) biedt uitkomst: deze toolkit helpt je met een methodische aanpak voor het analyseren en ontwerpen van conversational UI.

In deze webcast leer je er meer over; detailinformatie vind je in het zojuist verschenen boek: Conversational UX Design: A Practitioner’s Guide to the Natural Conversation Framework (bol.com)

Het framework omvat 4 onderdelen: interactiemodel, contentbouwblokjes, conversational navigation en -supertof- een pattern language met herbruikbare conversatie-modules voor cohesie/coherentie/veel voorkomende scenario’s.

Mooi om te zien hoe Alma een taal en context biedt om te praten over de structuur, cohesie en bouwblokken van conversational UI. Zo hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden, en bouw je chatbots die consistent, coherent en human-like zijn ­čĄľ

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *