History repeating…

Toen ik net begon als technisch schrijver, nu zo’n 20 jaar geleden, was de Microsoft Manual of Style mijn bijbel. Daarin stonden alle schrijfrichtlijnen voor de Microsoft UI, plus conventies voor het schrijven van consistente en bruikbare softwareinstructies.

Een paar voorbeelden:

  • Gebruik actieve zinsconstructies, zodat duidelijk wordt wie wat moet doen.
  • Noem eerst het taakdoel, en daarna de stap die de gebruiker moet nemen om daar te komen.
  • Schrijf kort en bondig, ook in verband met mogelijk hergebruik of vertaling.
  • Geef user-interfaceelemementen een visuele markering (maak ze bv. vet).
  • Zorg voor een goede foutafhandeling; geef de gebruiker geen schuldgevoel.

I’ve seen this before…

Nu met de opkomst van UX-writing en conversational design, zie ik deze richtlijnen weer terugkomen. Weliswaar in een nieuwere context, rechtstreeks in de user interface, maar met dezelfde basisprincipes. Zoals hier bijvoorbeeld: https://uxplanet.org/16-rules-of-effective-ux-writing-2a20cf85fdbf

Interessante tijden voor technisch schrijvers dus! Waar ik een paar jaar geleden vooral een verschuiving zag van het traditioneel documenteren van customer facing applicaties naar het ontwikkelen van developer facing informatie, zie ik hier een ontwikkeling die vergelijkbaar is met de opkomst van web, zo’n 20 jaar geleden.

Van tekst naar content

Toen werd tekst opeens onderdeel van de user interface, hetzij op websites, hetzij als online help in GUI-applicaties. Die ontwikkeling leidde tot een nieuw slag schrijvers: mensen die niet zozeer een technisch/mechanische opleiding hadden, maar juist meer uit de taal-en communicatiehoek kwamen. Schrijvers die in staat waren om vanuit de gebruiker te redeneren, in plaats vanuit een systeem.

Schrijven voor software en voor het web vroeg ook om andere informatie: single sourcing, hergebruik en publiceren naar meerdere media werden mogelijk. Dat vroeg om informatie-architectuur, chunking, content in plaats van monolitische documenten.

Back to the future

Nu met chatbots zitten we wat mij betreft in een vergelijkbare ontwikkeling: tekst en interface zijn nog nauwer met elkaar verbonden – sterker nog, je tekst is je enige interface. De eerste chatbots zijn nog in de pioniersfase, maar de hype hebben we wel achter ons inmiddels. Bedrijven zien serieuze kansen, en de vraag naar expertise neemt toe.

Volgens mij liggen hier geweldige kansen voor technisch schrijvers: we zijn van nature geobsedeerd door gebruikersondersteuning; zijn vaak al gewend om modulaire te schrijven en informatie-architecturen te bouwen, en weten wat het is om grote informatiesets te onderhouden.

Overweeg jij om deze stap te maken?

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *